четверг, 27 марта 2014 г.

Чому виявлення цього другого джерела так важливо?

По-перше , знання, яке ми отримуємо з досвіду , не володіє важливими ознаками необхідності і загальності . Тільки володіючи цими ознаками , знання стає науковим. Таким чином, виходить , що якщо ми не допустимо якийсь ще джерело пізнання , крім чуттєвого досвіду , ми не зможе пояснити як можливо наукове знання . Другий аргумент Кант виявляє, аналізуючи форми наукових суджень. Все наше наукове знання має місце у формі суджень - зв'язку суб'єкта (те, про що висловлюється думка) і предиката (властивості , яке приписується судженню ) . Всі наші судження можуть бути поділені на два типи. « Або предикат У належить суб'єкту А , як щось міститься ( у прихованій формі) в цьому понятті А , або ж В знаходиться поза поняттям А , хоча і складається у зв'язку з ним.

 У першому випадку , - пише Кант , - я називаю судження аналітичним , а в другому - синтетичним » 1 . Наведемо приклад. Я висловлюю судження: « Собака має руду шерсть ». У цьому випадку предикат руда чи не знаходиться «всередині » поняття собака , адже собака може бути різних кольорів. Тому , коли я висловлюю це судження , я розширюю своє знання про собаку . Кант тому називає синтетичні судження расширяющими . Я приєдную до поняття собака поняття руда , яке не міститься в ній ( рудими можуть бути і різні тварини і неживі предмети). А от якщо я висловлюю, наприклад, судження , « Людина - істота розумна » , то я не додаю нового знання про людину. А лише пояснюю собі та іншим що ми , в невиразною формі вже припускаємо , коли говоримо слово чоловік. У цьому розумінні поняття розумності повністю утримується в понятті людина, і наше судження є аналітичним або, як говорить Кант , проясняющим , а не розширюють наше знання про предмет. Зрозуміло, що для того , щоб висловити аналітичне судження мені не потрібно звертатися до досвіду . Я можу просто аналізувати вже наявне у мене поняття . А от якщо я висловлюю синтетичне судження , то мені потрібна деяка основа , на якій я пов'язую суб'єкт і предикат . На якій підставі , наприклад , я кажу , що « собака руда » ? відповідь зрозуміла : тому , що я це бачу. Тобто умовою зв'язку суб'єкта і предиката в судженні буде мій досвід. Однак ми пам'ятаємо , що досвід має один істотний недолік - на його основі неможливо висловити судження необхідні та загальні . Виходить, що є альтернатива. Або у нас є судження загальні і необхідні , але тоді вони тільки проясняють і наше наукове знання не може розширюватися , або вони розширюють наше знання , але тоді вони не мають відношення до науки. Для того щоб було расширяющееся наукове знання , повинні бути можливі синтетичні судження , але такі , щоб підставою зв'язку суб'єкта і предиката був не досвід , а щось ще. Тобто мають бути можливі апріорні синтетичні судження . Таким чином , відповідь на питання про раціональне джерелі наукового пізнання пов'язаний у Канта з відповіддю на питання , як можливі синтетичні апріорні судження або як можливо расширяющееся наукове знання .
Отже , для того , щоб були можливі синтетичні апріорні судження і , тим самим , розвивається наукове пізнання , необхідно виявити те підставу синтезу суджень , яке не відбувається з досвіду , а існує апріорно . Це підстава являє собою деякі форми , на підставі яких відбувається об'єднання . Наше пізнання , як завжди відзначали філософи , має дві гілки - чуттєвість і розум . За допомогою чуттєвості об'єкти нам дані . Мисляться ж предмети розумом. Розглянемо спочатку рівень чуттєвості. Кант дає наступні термінологічні прояснення . Відчуття - це дія предмета на здатність представлення , (наприклад , коли ми відчуваємо холод або жар , солодке чи гірке , бачимо червоне або зелене) . Чуттєвість ( сприйнятливість ) - це здатність отримувати уявлення тим способом , яким предмети впливає на нас . Споглядання - це результат чуттєвого , безпосереднього пізнання предмета . Людський розум за Кантом НЕ споглядає , а мислить , діє не безпосередньо , а опосередковано , тобто він мислить , використовуючи результати , отримані на рівні чуттєвості , тобто споглядання. На рівні чуттєвості людська здатність пізнання діє пасивно (як сприйнятливість ), на рівні розуму - активно - як здатність утворювати судження. У чуттєвому досвіді людина вловлює не об'єкт як такий , а те, як він нам постає . Адже відчуття - це зміна (дія) , яке об'єкт виробляє в суб'єкті. У феномені , тобто в речі , представленої в чуттєвому досвіді , Кант розрізняє форму і матерію . Матерія , дана в окремих почуттях завжди Апостеріорні - це те різноманіття впливів , яке ми отримуємо із зовнішнього світу. Форми ж досвіду задає суб'єкт , завдяки формі чуттєві дані шикуються в певні відносини. Форма , за Кантом є спосіб функціонування нашої здатності відчувати і вона апріорно , тобто не залежить від того чи іншого конкретного досвіду. Є дві форми чуттєвості або , як їх називає Кант чистого споглядання - простір і час . Всю матерію досвіду ми упорядковуємо за допомогою цих апріорних форм , так сказати розподіляємо все різноманіття по порядку - «до» , «після» , «вчора» , «завтра» - у часі ; або «зліва» , «справа» , внизу » , « вгорі » , і т.д. - У просторі .

Комментариев нет:

Отправить комментарий